Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Regnskab og bogføring for begyndere

Hvordan laver man regnskab og bogføring som begynder?

Du har registreret din virksomhed og fået et CVR-nummer. Der er gået blod, sved og tårer ind i at realisere drømmene – men at drive virksomhed er ikke kun at levere varen, du er også nødt til at bogføre den. 

For nogle vil det være et uoverskueligt papirarbejde, som man giver videre til en professionel.

For andre en sjov udfordring, der lærer dig meget om økonomi og budgettering.   

Uanset hvad, er det noget der skal laves.

Vi starter med et lynkursus i regnskab:

Når du har læst artiklen kender du de beslutninger, regler og begreber der er grundlæggende for regnskab. 

  1. Hvad er bogføring og regnskab?
  2. Gør det selv eller få hjælp
  3. Regnskabsregler – moms og fakturaer
  4. Regnskabsordbogen

Hvad er regnskab og bogføring for begyndere?

På den ene side er dit regnskab et lovkrav. Man skal som virksomhedsejer aflevere et regnskab, der giver et fyldestgørende overblik over virksomhedens økonomi. 

Samtidig skal langt de fleste også indlevere et momsregnskab, så myndighederne ved, at du har betalt din moms. 

Og lad os være ærlige – du har ikke lyst til at få myndighederne på besøg med fejl i regnskabet. 

På den anden side er regnskabet og bogføringen også et uundværligt værktøj. Det er nemlig et komplet overblik over din virksomheds finansielle sundhed. Det er altså  baggrunden for at kunne lægge et budget, søge investeringer og lave strategier. 

Det skal gøres løbende

De fleste vil anbefale, at du laver regnskab løbende. 

Det minimerer chancen for fejl, fordi man ikke sidder sidst på måneden med en lang række bilag, man ikke helt ved hvor hører til.

Samtidig betyder det at du ALTID ved hvordan din virksomhed har det. 

Overholder du budgetterne? Løber udgifterne løbsk? Har dine kunder betalt?

Derfor handler god regnskab om gode rutiner. 

Kontrol eller frihed - lav regnskab selv eller få hjælp

Når du læser denne vejledning igennem skal du svare på et grundlæggende spørgsmål: 

Vil jeg selv lave mit regnskab, eller vil jeg få hjælp til det? 

Bare fordi du er forretningsdrivende, er du ikke nødvendigvis en matematikhaj eller dokumentduks. 

Udsigten til at holde styr på papirer, reoler fyldt med ringbind og lange, langsomme Excel-ark giver dig måske et panikanfald.

Så er det godt, at du kan hente hjælp udefra. Hvis der er en ting bogholdere og revisorer elsker, så er det økonomi. Og de er mere end villige til at hjælpe dig med regnskabet. For en pris.

Samtidig kan en god revisor eller bogholder også give dig gode råd til at opnå succes

Regnskab og bogholderi for begyndere

Gør det selv eller betal prisen

Du står altså over for et valg mellem frihed eller kontrol. Kontrollen er den konstante vished om, hvilken økonomisk tilstand din virksomhed er i.

Du kan også helt selv at styre din virksomhed fra A-Z – plus du sparer den løn som revisoren skulle have haft.

Derudover har det med regnskabssystemer som Dinero og e-conomic aldrig været nemmere at lære. 

Omvendt er det også en massiv tidsinvestering, og kan være en proces forbundet med frustrationer og grå hår. 

Spar tid og frustrationer

Det er tid, du måske hellere vil bruge på at opstøve nye kunder, lægge langsigtede strategier eller på at lege med dine børn. 

Der er også delvise løsninger mellem at klare det hele selv og så at lade en bogholder eller revisor gøre det. Du kan selv stå for fakturering og at håndtere bilag, og så lade bogholderen klare resten.

Eller du kan ordne det meste selv men så få en revisor til at kontrollere det et par gange om året. 

Det er et valg, du skal træffe – uanset hvad har det fordele og ulemper. 

Regnskabsregler - regnskab for begyndere

I denne guide vil vi kun kort introducere to sæt regler der er relevante for din hverdag som virksomhedsejer: moms og faktura. Der er flere regler der er værd at kende, men dette er nok to af de vigtigste.

Regnskabsordbog

At tale økonomi er lige så meget et fremmedsprog som fransk og spansk. Her har vi lavet en lille ordbog over nogle væsentlige ord du skal kende. Vi når ikke hele vejen rundt selvfølgelig, men du lærer, hvad der svarer til at kunne bestille en øl på spansk i Barcelona.

Aktiver er virksomhedens formue. Det er f.eks kassebeholdningen af kontanter, udstyr og anlæg som bygninger og computere samt penge, som dine kunder skylder dig.

Passiver er virksomhedens gæld og egenkapital. Det er både lån i banken og penge du skylder til leverandører.

Et bilag er dokumentation for en økonomisk aktivitet. Når du køber kaffe til et kundemøde, så er det et køb virksomheden har lavet, og kvitteringen er bilaget.

Fakturaer er på en måde kvitteringer, du udsender den anden vej. Når du sælger noget skal der også være dokumentation for hvilken vare, hvad moms var osv. 

Sørg altid for at have styr på alle bilag i årets løb. Vi anbefaler naturligvis Kontolink til det, som kan automatisere en stor del af det sure arbejde og sørge for du har styr på sagerne.

Virksomhedens balance er en opgørelse over de ressourcer (aktiver) den har og hvordan de er finansieret (passiver)

Egenkapitalen er virksomhedens aktiver fratrukket dens gæld – kort sagt: virksomhedens værdi. 

Når virksomheden netop er startet er det de penge (kapital) som er skudt ind i foretagendet.

Indtægter er de penge du får ind ved salg af ydelser og varer

Udgifter er de penge, du bruger på at drive virksomheden. Det er altså husleje, materialer, computere og lignende.